نوشیدن چای زنجبیل چه فوایدی دارد

 

زنجبیل دارای سابقه طولانی استفاده به عنوان یک داروی سنتی است. از زنجبیل به روش های متعددی استفاده می شود که یکی از روش های محبوب مصرف آن، چای تهیه شده با ریشه تازه یا استفاده از کیسه چای زنجبیل است. نوشیدن چای زنجبیل می تواند فوایدی برای هضم غذا، التهاب و سرماخوردگی داشته باشد.

زنجبیل گیاهی گل دهنده از خانواده Zingiberaceae است. این گیاه توانسته خواص زیادی را از خود نشان دهد و به همین علت در کل دنیا از زنجبیل برای درمان بیماری ها استفاده می شود. چای زنجبیل به ویژه وقتی با عسل طبیعی میل شود، خواص بی نظیری دارد که در کمتر دمنوش می توان آن را پیدا کرد.

این مقاله در مورد خواص بالقوه نوشیدن چای زنجبیل برای سلامتی است. همچنین بررسی می شود که چه کسی و چرا باید از آن اجتناب کند. اگر قصد مصرف چای زنجبیل را دارید حتما این مقاله می تواند برایتان مفید باشد.

زنجبیل حاوی چه چیزهایی است؟
زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند شوگاول و ژینژرول است که می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد. طبق یک بررسی در سال 2015، هر دو ماده شوگاول و ژینژرول دارای فعالیت ضد سرطان، ضد میکروبی، ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد آلرژی هستند.

در یک مقاله در سال 2019 آمده است که زنجبیل تازه حاوی مقادیر بالاتری از ژینژرول است که در زنجبیل خشک کمی کاهش می یابد. زنجبیل خشک حاوی مقادیر بیشتری شوگاول است.نوشیدن چای زنجبیل می تواند مفید باشد. مردم می توانند با استفاده از زنجبیل تازه یا خشک چای زنجبیل درست کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در مطالعات از اشکال و مقادیر مختلف زنجبیل استفاده شده است که ممکن است با آنچه فردی برای تهیه چای زنجبیل استفاده می کند قابل قیاس نباشد زیرا مقادیر متفاوت است.

خواص چای زنجبیل
بررسی خواص چای زنجبیل می تواند این دمنوش کمتر شناخته شده را بیشتر مورد توجه قرار دهد. البته اخیرا به دلیل برخی مطالاعات انجام شده و خواص این ماده طبیعی برای پیشگیری و درمان کرونا، توجه بیشتری به زنجبیل شده است. با این حال بد نیست خواص اثبات شده چای زنجبیل را با هم مرور کنیم

پیشگیری از تهوع و استفراغ
طبق یک بررسی در سال 2015، نشان داده شده است که زنجبیل به رفع حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، شیمی درمانی و بیماری حرکتی کمک می کند. یک مطالعه دیگر در سال 2014 نیز نشان می دهد که چای زنجبیل یک درمان ایمن و احتمالاً موثر برای حالت تهوع در بارداری است. با این حال، این تعداد قسمت های استفراغ را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

البته مطالعه دیگری نشان می دهد که زنجبیل می تواند اثرات سوئی در دوران بارداری داشته باشد. این اثرات ممکن است شامل واکنش های آلرژیک و اثرات ضد انعقادی یا رقیق کننده خون باشد. افراد باردار و کسانی که تحت شیمی درمانی هستند باید با استفاده از زنجبیل برای کنترل حالت تهوع با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنند.

بهبود نفخ شکم و سوء هاضمه

زنجبیل همچنین می تواند اثرات مفیدی برای سیستم هضم داشته باشد. به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2019 نشان می دهد که زنجبیل:

-    فشار بر روی اسفنکتر تحتانی مری را کاهش دهد
-    نفخ و گرفتگی را کاهش دهد
-    از نفخ شکم و سوء هاضمه جلوگیری کند

این بررسی همچنین خاطر نشان می کند که این ماده طبیعی به تخلیه معده مختل به سوهاضمه کمک می کند و ممکن است زنجبیل این روند را بهبود بخشد.

 

 تسکین گلودرد و سرماخوردگی به کمک چای زنجبیل

یک بررسی در سال 2019 نشان می دهد که مصرف زنجبیل می تواند:

-    از سرماخوردگی جلوگیری کند
-    گلو درد را تسکین می دهد
-    گرفتگی و اخلاط را آسان کند


طبق یک مطالعه آزمایشگاهی قدیمی تر در سال 2011، زنجبیل در مقایسه با برخی از آنتی بیوتیک ها در برابر باکتری های ایجاد کننده فارنژیت استرپتوکوکی یا گلودرد استرپتوکوکی موثرتر بود. دانشمندان در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 خواص ضد ویروسی زنجبیل را تایید کردند. آنها دریافتند که زنجبیل تازه، اما خشک نشده، در برابر ویروس انسدادی تنفسی انسان مثر است. به همین علت است که از زنجبیل و چای زنجبیل به عنوان یک ماده موثر برای مقابله با ویروس کرونا یاد می شود

برخی تحقیقات همچنین حاکی از آن است که زنجبیل هنگام ترکیب با عسل می تواند در برابر میکروارگانیسم ها موثرتر باشد. افراد می توانند زنجبیل تازه و عسل را به آب داغ اضافه کنند تا یک چای زنجبیل تسکین دهنده ایجاد کنند.

زنجبیل می تواند به بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند
بر اساس تحقیقات، مقاومت به انسولین یک عامل خطرساز قابل توجه در بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است. زنجبیل می تواند مفید باشد، زیرا بر گلوکز خون، کلسترول و التهاب تأثیر می گذارد.یک مطالعه در سال 2016 شامل 44 نفر مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف 2 گرم مکمل زنجبیل در طی 12 هفته برخی از اثرات مفید را نشان می دهد، از جمله کاهش التهاب و بهبود مقاومت به انسولین. با این حال، محققان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتر برای ارزیابی تأثیر طولانی مدت لازم است.

در یک تحقیق در سال 2020، محققان 1500 میلی گرم زنجبیل را در یک کپسول به 46 نفر مبتلا به NAFLD دادند. پس از 12 هفته، آنها بهبودهایی در کلسترول، گلوکز خون و التهاب مشاهده کردند؛ اما سایر نشانگرهای بیماری ثابت ماندند. محققان نتیجه گرفتند که زنجبیل می تواند یک گزینه درمانی مکمل برای کاهش مقاومت به انسولین، آنزیم های کبدی و التهاب در افراد مبتلا به NAFLD باشد.
زنجبیل می تواند تسکین دهنده آرتروز باشد

خواص ضد التهابی زنجبیل همچنین می تواند برای آرتروز و آرتریت روماتوئید مفید باشد. بررسی در سال 2018 نشان می دهد که زنجبیل باعث کاهش التهاب، درد و ناتوانی در آرتروز زانو می شود. این مطالعه همچنین نشان می دهد که چای زنجبیل می تواند در افرادی که پاسخ ناکافی به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی دارند، مفید عمل کند.

چه کسی باید از چای زنجبیل اجتناب کند؟
سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) خاطرنشان کرده که زنجبیل ماده ای است که «به طور کلی بی خطر شناخته می شود». با این حال، مرکز ملی بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که افراد مبتلا به بیماری سنگ صفراوی هنگام مصرف زنجبیل باید احتیاط کنند. زیرا ممکن است جریان صفراوی را افزایش دهد.

افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنند قبل از استفاده باید با پزشک مشورت کنند. به همین ترتیب، افراد باردار باید همیشه قبل از مصرف زنجبیل با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنند.

زنجبیل می تواند در برخی افراد عوارض جانبی خفیف گوارشی ایجاد کند. این تأثیرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-    ناراحتی شکمی
-    سوزش سردل
-    اسهال
-    گاز


سخن آخر

فرد می تواند چای زنجبیل را به عنوان داروی مکمل برای تهوع، مشکلات گوارشی و علائم سرماخوردگی بنوشد. اضافه شدن عسل طبیعی به چای زنجبیل نیز گزینه خوبی است تا خواص آن را تکمیل کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که ممکن است به تنظیم گلوکز خون کمک کرده و برای درمان کبد چرب مفید باشد. چای زنجبیل همچنین به دلیل خواص ضد التهابی می تواند به افراد مبتلا به آرتروز کمک کند.

منبع »   www.medicalnewstoday.com/articles/ginger-tea-benefits